Proces konstrukce bot

Skutečně stylové boty nejsou jen záležitostí prvotřídních komponentů a mistrné ruční práce, stylové boty musí mít i historii! Nejprve vlastní, zahrnující nejen výrobní postup, nýbrž i zkušenosti několika generací. Dále pak i tu, kterou začne psát teprve jejich nový majitel. Jak dlouhá bude, to záleží na kvalitě obuvi i lásce a pozornosti majitele. V továrně Barker vědí, že s jejich botami se nejedná o lásku na jednu noc!

Konstrukce bot

U obuvi se používají dva základní postupy, pomocí nichž je podrážka připevněna k vrchní části obuvi. Podrážku můžeme přilepit, nebo přišít k rámu boty. Ve druhém z uvedených případů hovoříme o tzv. rámové obuvi. Každá z těchto metod dává botě jiné vlastnosti. Nelze říci, že jedna nebo druhá je ve všech ohledech lepší. Kvalitní obuvnickou značku poznáte podle toho, že nabízí boty vyrobené oběma metodami a je schopna vám vysvětlit jejich výhody a limity.

Rámová obuv

Šití podrážky do rámu je známé také jako „goodyear welting“. Tuto metodu začal používat pan Charles Goodyear již roku 1869. Od té doby si mezi obuvníky z celého světa vydobyla reputaci pro svou kvalitu a odolnost a s jistou mírou nadsázky lze říci, že je puncem obuvi, která přežije staletí. Zvládnutí metody vyžaduje velkou míru zkušeností, rámovou obuv proto vyrábí primárně tradiční obuvnické firmy v Anglii, ale i jinde na světě.

Podrážka se přišije k rámu, který je připevněn na vrchní část boty. Fakt, že podrážka na botě drží, zajišťuje šev. Jako výplň se používá korek. Způsob, kterým je rámová obuv vyráběna, umožňuje stélkám se po krátkém čase zformovat dle vašeho chodidla – vytvoří tak téměř dokonalý celek s otiskem vaší nohy.

Výhodou této technologie je i relativně snadná možnost opravy. Pokud totiž podrážku prochodíte nebo jinak poškodíte, je možné ji celou jednoduše odpárat a na botu našít podrážku novou. Kvalitní obuvnická firma vám při té příležitosti opraví a zrenovuje i vady na vrchní části obuvi. Získáte tak perfektně „vyšlápnutou“, pohodlnou obuv, která je stejně vzhledná jako boty nové.

Boty s lepenou podrážkou

Nelze tvrdit, že by lepená bota byla oproti botě rámové podřadná.  Bota vyrobená touto metodou má jiné vlastnosti a také vzhled. Podrážka je typicky nižší a je k vrchní části obuvi pevně přilepena. Lepení přináší komfort nošení v podobě lehkosti a vysoké pružnosti takto vyrobených bot a dodává jim poněkud jiný výraz – proto je rozšířená zejména u slavnostnější obuvi, například lakovaných večerních bot.

Botu ale nelze tak jednoduše opravit jako obuv rámovou. Lepení podrážky je vhodné hlavně u vysoce módních, slavnostních bot a obuvnických stylových chuťovek. Většina z nás se setkává s lepenou obuví u levnějších modelů, kde tento výrobní postup nemívá jiné opodstatnění než nižší výrobní náklady. Lepení podrážek totiž nevyžaduje zdaleka takové zkušenosti a řemeslnou zdatnost jako šití do rámu.

Recent Posts